CFM-BAYK Kış Trofesi 6. Ayak
Naviga
8.06.2015
A | a

Hep şunu istedim. Yarışı ben anlatmayayım yarış kendini anlatsın. İkisi de olmayınca olmuyor! Başka formül üzerinde çalışmalı o zaman. Bodrum’da ve diğer kıyılarda yeni sezonda yeni bir tarzla rota tutabilirim.

YAZI VE FOTOĞRAFLAR: HASAN ONUKER

Trofe takipçileri bu sayımızı okurken, Bodrum’da kupa çoktan sahibini bulmuş olacak! Nasıl başladı, nasıl bitti hepimiz çok yakından gördük bu sene. Mücadele içindeki kurallar arasında ‘yarış atma’ yer alıyordu. Keşke 15 yıllık geçmişe sahip bu heyecanda ‘trofe atma’ da olsaydı... Onlarca yarışçıyla konuşuyorum yarışlardan sonra. Ben onları bulmuyorum, onlar beni buluyor! Öyle şeyler anlatıyorlar ki ‘kaleme almak’ neredeyse mümkün değil. Çoğu kez utanıyorum kendimden, onların sesi olamadığım için. Havada kalıyor isyanları. Bu sefer yıllardır çıktığımız basın teknesi Elele II’nin yerine bölgenin oldukça popüler olan teknesi; Theoi an Einai (*)’deyiz. Falımızda ‘iyi niyet’ çıksa da, limandan öyle bir zamanlama ile çıkıyoruz ki tüm sınıfların, Kara Ada’nın kuzeybatı kıyısından verilen startlarına yetişemiyoruz. Gün başlamadan bitmis oluyor böylece. Buna bir de komitenin basın teknesi karaya dönmeyecek baskısı eklenince bardak taşıyor. Tekne dönmüyorsa, bu sektörde benimle aynı işi yapan meslektaşım Serdar Bapoğlu ile ortak ve ani bir karar veriyoruz. Madem startı kaçırdık, işimizi yapamadık o zaman yakınımızdaki Bodrum Deniz Kurtarma’dan 15 yıl sonra ilk kez bir ricada bulunup bizi limana bırakmasını istiyoruz. BDK botunun bizi limana bırakıp tekrar parkura dönmesi 6,5 (altı buçuk) dakika sürüyor. Her zaman kusursuz görev yapan Bodrum Deniz Kurtarma ekibinin yarıştan sonra keyfinin bizim yüzümüzden (!) kaçtığını (kaçırıldığını) sonradan öğreniyoruz.

İlk güne ait kısacık yarış izlenimimde sadece tüm filonun ‘dalış bankosu’ diye geçen bölgede, dalış yaptıran altı tekne (suyun altında en az 50) müşterisinin üzerinden geçen dev karaltılar halinde yol alması endişe yaratıyordu. Her ne kadar başka bir BDK botu olası bir tatsızlığa karşı o bölgede önlem alsa da dalış teknelerinin sorumluları saç-baş yolarak bağırıyordu.

İkinci yarış günü saat 09:47’de liman çıkışı yaptık. Rüzgâr zayıf. Komite 3 no’lu rotanın kullanılacağını duyurdu ve start işlemine A sınıfı ile başlanacağını vurguladı. Sonrasında havanın (!) dönmesi nedeniyle offshore’a döndük. İkinci yarışı ise sosis rota olarak yapmayı deneyeceğiz anonsunu işittik hep birlikte. Startta Define, komite botuna yakın çıktı bu teknenin rüzgârüstünde Aqvavit, orta hatta Arkas Flying Box, Boreas, FarrFara, Gin start şamandırasına yakındı. Diğerleri iskele kontra çıkmıştı. Saat 12:30’da Akvaryum mevkiinin açındayız. Filo ile aynı rotada koşmuyoruz tabii ki. Apaz ağırlıklı bir rota gözümüzün önünde. Yarışı okuyamıyoruz. Teknelerin dönüş anında finiş hattına uzaklığı 1,8 mil kadar. FarrAway bugün güzel bir yarış çıkartıyor. Hızları ve taktikleri neredeyse mükemmel. En azından bu tekneyi yakından görebiliyoruz. Ameera, Flying Box, TUR 1180 de Kurt Burnu’nu döndükten sonra sancak kontra ve geniş apaz seyri ile finiş hattına doğru seyre geçiyor. Bunlara FarrFara da ekleniyor. Hepsini aynı karede toplamak çok zor. Arkas Flying Box tam arma ve iyi bir hızla 12:33’de finiş hattına en yakın olan tekne. En yakın takipçisine çeyrek mil fark atmış durumda.

İkinci yarışın startı için mevki değiştirmek isteyen komite botunda (zamandan kazanmak için) demir takılmış, avantaj dezavantaja dönüşmüştü. İlk yarışın finişlerini Bodrum Deniz Kurtarma botuna kerteriz ve finiş bayrağı monte edip hakem takviyesi de yaparak alındığını izledik. Henüz ilk finişleri yaşanan yarışta olası bir tatsız kaza için bir kurtarma botu vardı. Parkur botu hatalı kurulacak ve koşulacak parkuru kurmakla meşguldü. Hiçbir şekilde tam anlamıyla takip edilemeyen ikinci gün ilk yarışı çoktan bitmişti. Offset şamandıralı sosis rota için 14:03’te sarı-bordo bayraklı teknelere ’5 dakika’ işareti verildiğinde start şamandırası daha atılmamıştı. Yarışı izleyemiyorduk ama özellikle bu yarışta basın teknesinin kaptanını tanıdığı için özel anonsla (VHF 72) yanına-yakınına çağıran komite bizim için çok değerli olan bir hizmette de bulunmuş oldu. Bu nedenle gerek start şamandırası gerekse fena halde yamuk atılan orsa ve offset şamandırasının halini rahatlıkla görüyorduk. Yamuk kurulan parkur için yarışçılardan yarış anında tepki gelmemesi şaşırtıcıydı aslında. Bu yarışa katılmayan tekneler sıralamayı değiştirdiği gibi apaz ağırlıklı bir yarış daha koşulmasının da dile getirilmesi gereksiz görülen bir konu gibiydi sanki. Kısaca herkes halinden memnundu!

14:47’de Karavida ve Safinaz yarışı terk etti. IRC 0 ve A’ların yarışından sonra filonun geri kalan kısmı da verilecek start ile bu rotada yarıştı ve rotaları iki turdu. Tüm anonsları yıllardır aksatmadan büyük bir dikkatle dinler, titizlikle de kaydederim. Altıncı ayakta yarış sonrasına bomba gibi düşen bir olay çok gürültü çıkardı. Ek talimat gereği, kısa rota uygulaması ilk gün yarışında yapılmıştı. Ama yarış (söz konusu sınıf için) yarış finiş süresi uzatılmamıştı (ek talimat 1 madde 3). “Yarış kurulu gerek gördüğünde offshore yarışlarında ikinci bir yarış yapılmayacaksa, ilk teknenin finişinden evvel bu süreyi 30 dakika uzatabilir.” Bir üst madde de ise ‘offshore yarışlarında her sınıfın birincisinin finiş saatinden sonra 45 dakikadır’ maddesi de hepimize dağıtılan kağıtlarda vardı. IRC A3’te yarışan İskorpit UK Sail, kendi sınıfında yarışı ilk bitiren tekne olmuştu. Finiş süresinin uzatıldığına dair ek süre verilmediğini ve diğer teknelerin belirtilen süre içinde finişi gerçekleştirememesinden dolayı DNF ilan edilebileceğini söylüyordu. İskorpit UK Sail ekibi bu konuda Bülent Çelik imzalı düzeltme talebini yarış sekreterliğine vermişti (20:12). Bu talebi başhakem dikkate alarak yazılı olarak verilen ve yarış sekretaryası tarafından 02 Mayıs 2015 saat 20:12’de teslim alınan başvuruya başhakem de yazılı olarak aynı sayfada cevap vermişti. Cevapta: İlgili dilekçenizde süreden usülden inceleme yapılmıştır. Düzeltme talebi kişiseldir genelleme biçiminde yapılamaz. Ayrıca CFM-BAYK ek talimatı 1-3’te offshore yarışlarında 45 dakika ve 30 dakika uzatılabilir hükmü vardır. Komite yarış müddetini uzatmıştır. Uzatma zamanı limitine göre yarış dereceleri düzeltilmiştir.

Kulüp binasında (odada) geçen konuşmalar da can sıkıcıydı. Trofenin 6. Ayak sonunda gerek odada geçen konuşmaları gerekse Matador ve Palmarina İzmir Yelken’in geçen ayaklarda temyize kadar gitme durumu 7. ve son ayak mücadelesi içinde çözümünü bulacaktır. Sonuçları www.bayk.org adresinden takip edebileceksiniz.